Inwestycja a f-ry na remont i/lub ulepszenie - może Lippy mi pomoże? :-)

Mam zakup nieruchomości, która jest ma być inwestycją firmy i tak chcę ją ująć w kh, ale jest to grunt + kilka budynków, właściciel wycenił je, ale część z nich jest w trakcie remontu/ulepszania.

Pytanie dotyczy księgowania kosztów, które się pojawią zapewne po zaksięgowaniu zakupionych budynków, czy:
1/ f-ry kosztowe księgować na konto inwestycji danego budynku bezpośrednio?
wn/04x
wn/2xx vat naliczony
ma/2xx sprzedawca

2/ f-ry księgować na 3xx rozl. zakupu - z analityką na budynki i na koniec roku PK-iem przeksięgować na daną inwestycję?
3/ czy inaczej jeszcze? Jak?

To dla mnie nowy temat - inwestycje, dlatego pytam mądrzejszych Forumowiczów :)
Grunt przyjąć na środki trwałe, budynki które będziesz modernizować to na środki trwałe w budowie , a te które są gotowe do użycia to bezpośrednio na środki trwałe.nr kont nie operuje bo każdy ma odmienne .Jeżeli budynki będą służyły sprzedaży opodatkowanej to Vat odliczasz
Tak samo myslę jak w kom1.
Hm, ja takich inwestycji nie mam, ale kom. 1 mi pasuje :)
Oprócz tego co w komentarzu 1 (zgadzam się - też tak robię) trzeba jeszcze pamiętać o ulepszaniu środków trwałych.

Jeśli w ciągu roku będzie to więcej niż 10.000 to powinno być zwiększenie wartości środka trwałego i amortyzacja.
Jeśli mniej - bezpośrednio w koszty.
Dziękuję Wam pięknie :)
Pytałaś o inwestycje, a odpowiedzi w zasadzie dotyczą środków trwałych. Przecież to nie jest to samo.
Te nieruchomości są dla Was środkami trwałymi czy inwestycjami??
Https://ksiegowosc.infor.pl/porady-prawne/43944,Zakup-nieruchomosci-inwestycja-firmy-zapisy-w-ksiegach.html
Jeśli dobrze rozumiem to mowa o inwestycjach w nieruchomości - takich nieruchomości nie przyjmuje się dla celów bilansowych na środki trwałe, bo to inna pozycja i inna treść bilansowa.

Przede wszystkim należy określić (i wpisać w polityce rachunkowości) w jaki sposób będą wyceniane inwestycje w nieruchomości - możliwości są dwie - wg zasad stosowanych dla środków trwałych (uwaga - amortyzacja w PKO) lub wg wartości rynkowej.

Grunt - od razu po zakupie ujmowany jest jako inwestycja w nieruchomości.

Budynki - również należy ująć jako inwestycje w nieruchomości, a nakłady będą ujmowane w zależności od przyjętej metody wyceny. W przypadku wyceny wg zasad stosowanych dla środków trwałych koszty nakładów są zbierane (wg mnie mogą być ujmowane jako st w budowie do dnia zakończenia modernizacji), a w przypadku wyceny w wartości rynkowej - ujmowane są jako pozostałe koszty operacyjne.

Oczywiście to jest ujęcie bilansowe. Podatkowo to normalne środki trwałe.
I jeszcze jedna uwaga podatkowa - uwaga na ograniczenia dotyczące amortyzacji w spółkach nieruchomościowych.
Bardzo dziękuję za komentarze.

Sytuacja jest taka:

Nieruchomość: grunt oraz budynki była nabyta w okazyjnej cenie ponad rok temu.
Ponieważ nie był określony cel zakupu ujęliśmy to nabycie na 3xx rozl.zakupu aż do momentu podjęcia decyzji co dalej z tymi nieruchomościami.
W ciągu tego roku były remonty, ulepszenia itd., wszystkie wydatki ujęte na koncie 3xx, teraz chciałam przeksięgować na inwestycje 04x, bo myślę, że to najlepsza opcja, właściciele również, nie będziemy tam prowadzili dg.
Wg mnie optymalną opcją będzie wycena wg zasad stosowanych dla środków trwałych.

Bo wg wartości rynkowej, jak by to można było zrobić w w/w sytuacji?
Po prostu wziąć cenę rynkową (rzeczoznawca wycenił) ? Wartość ta jest wyższa niż rzeczywista wg poniesionych wydatków (zakup + nakłady po zakupie).

Proszę o komentarze.
Jeśli przyjmiesz wycenę w sposób taki, jak dla środków trwałych to nie będziesz miała problemu z różnicami między wartością bilansową i podatkową (jeśli nie jesteś spółką nieruchomościową i to nie jest budynek mieszkalny) i z podatkiem odroczonym. Amortyzację księgujesz w pozostałe koszty operacyjne, przychody z wynajmu w pozostałe przychody operacyjne.

Jeśli przyjmiesz wycenę w wartości rynkowej to nakłady powinnaś ująć w pozostałych kosztach operacyjnych, tylko cenę zakupu ująć jako inwestycje w nieruchomości. Na koniec roku i na każdy kolejny dzień bilansowy powinno się przeprowadzić wycenę przez rzeczoznawcę (najlepiej tego samego, tą samą metodą) i wzrost wartości ująć jako pozostałe przychody operacyjne (niepodatkowe), a jeśli będzie spadek wartości to pozostałe koszty operacyjne (NKUP).
Od różnicy między wartością bilansową i podatkową należy wyliczyć podatek odroczony.

Pamiętaj, żeby ująć budynki i grunt w podatkowej ewidencji środków trwałych i amortyzować podatkowo.
Oczywiście - amortyzować podatkowo jeśli masz do tego prawo.
Ok, dziękuję bardzo za wyjaśnienie.
Mam jeszcze jedno pytanie, np. są 3 budynki, co m-c jest f-ra na ochronę obiektu 900 zł netto, czy tę f-rę dzielić na 3 budynki i ujmować na koncie śt w budowie :
080-01 300
080-02 300
080-03 300
?
Czy tego typu wydatki oraz na media itd. ujmować prosto w koszty bieżące spółki?
Ochrona bezpośrednio w Pozostałe koszty operacyjne. Z mediami może być różnie, bo część zużytych mediów może być związana z modernizacją, ale ja bym się raczej w to nie bawiła i dałaby w poz. koszty operacyjne.
16

ok, dziękuję.

Mam jeszcze pytanie odnośnie amortyzacji inwestycji - odpisy ujmuję też w poz.koszty oper., ale mają być na koncie 04, a nie na 01 ... jak wprowadzić do programu, aby program (u mnie Rewizor GT) naliczał amortyzację - wiesz może?
Ja mam inwestycje w ewidencji środków trwałych, ale stworzyłam dla nich odrębną Grupę na środkach trwałych INW. Umarzam je wg zasad dla środków trwałych. Dla tej grupy mam przypisanie do konta 033 Inwestycje długoterminowe i 034 Umorzenie inwestycji długoterminowych. Amortyzacja miesięczna księguje się na 761. Nie poradzę ci jak to jest w Rewizorze. Korzystam z oprogramowania Sente.
Oki, dzięki serdeczne :)
Zajrzałam, ale widzę, że już masz wszystko wyjaśnione :)
Bardzo dziękuję :)
Jeszcze takie pytanie mam:

Czy te inwestycje powinny być wprowadzone do ewidencji środków trwałych - do książki środków trwałych?
Jeżeli je tam wprowadzę - do kartoteki w Rewizorze GT, to chyba będę musiała OT - przyjęcie wygenerować (z automatu ujmowane na koncie śt 010; również w bilansie pokaże się to nie w inwestycjach tylko w poz. śt) i będą się naliczały odpisy amortyzacyjne, które księguję na 4xx, a przecież te odpisy - od inwestycji - księgujemy w poz. koszty oper.

Myślę, że księguję na konto 04 - inwestycje w budynki i prowadzę wyliczenia amortyzacji w arkuszu kalkulacyjnym, bo Rewizor nie ma opcji wyliczania odpisów amortyzacyjnych w programie od inwestycji, tylko i wyłącznie od środków trwałych.

Proszę o potwierdzenie czy dobrze myślę lub skorygowanie mojego myślenia, naprowadzenia na dobry tok myślenia.
Trochę mi się to kręci - śt i inwestycje - jak wyżej widać :)
Dobrze myślisz.

Nie wiem, jakie Twój program mam możliwości, w niektórych programach jest możliwość dodatkowego ustalenia jakiegoś wyznacznika dla środków trwałych i jednostki wprowadzają te pozycje dotyczące inwestycji w taki sposób, że gdzieś w ewidencji są i amortyzacja się nalicza, ale można wydrukować ewidencję ST bez nich. To takie obejście dla uproszczenia sobie pracy i dobre też dla celów podatkowych.

Prawidłowo księgowo powinno być tak, jak piszesz - nieruchomości inwestycyjne powinny być poza ewidencją ST.
Bardzo, bardzo Ci dziękuję :)

Miłego dnia ♥
Kom. 9

Lippy piszesz:

"W przypadku wyceny wg zasad stosowanych dla środków trwałych koszty nakładów są zbierane (wg mnie mogą być ujmowane jako st w budowie do dnia zakończenia modernizacji),(...)"

Czy śt w budowie ujmując w kh, do ewidencji vat zaznaczam, że to nabycie śt czy pozostałe nabycia?
Wg mnie - raczej pozostałe nabycia.
+ Dodaj komentarz
Uwaga: Zgodnie z § 2 pkt 2 Regulaminu Forum Dyskusyjnego GOFIN dodając wypowiedzi na łamach Serwisu Forum.Gofin.pl, Użytkownik potwierdza, że zapoznał się z Regulaminem tego Serwisu oraz akceptuje jego postanowienia.
* Przepisz kod z obrazka:
Captcha
* - pole obowiązkowe
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. nie ponosi odpowiedzialności za treści tematów i komentarzy umieszczanych na łamach FORUM DYSKUSYJNEGO. Dodanie tematu lub komentarza jest równoznaczne z akceptacją REGULAMINU FORUM DYSKUSYJNEGO (kliknij aby zapoznać się z regulaminem).
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.