Uwaga: Do 2 czerwca 2025 r. rolnik-przedsiębiorca przekazuje do KRUS informację o kwocie podatku dochodowego od przychodów z działalności gospodarczej za 2024 r. Uwaga: Do 2 czerwca 2025 r. powiadomienie ZUS o przychodach z działalności zarobkowej osób na świadczeniu przedemerytalnym. Uwaga: Do 31 maja 2025 r. - przekazanie pierwszej raty odpisów na ZFŚS Uwaga: Do 2 czerwca 2025 r. przedsiębiorca może złożyć do ZUS przez PUE/eZUS wniosek o zwrot nadpłaty składki zdrowotnej za 2024 r.

ARCHIWALNY TEMAT FORUM

Przeprawa promem - import usług

Przeprawa promowa jako import usług
Źródło: Poradnik VAT nr 15 (471) z dnia 10.08.2018, strona 41
Dział: Obrót z zagranicą

Czy ma ktoś może dostęp do tego artykułu ?
Albo ktoś mi może pomoże czy przeprawa promem pracowników, za którą płacimy będzie importem usług (faktura wystawiona przez niemeicką firmę )
Spółka wysłała pracownika w podróż służbową samochodem firmowym do Norwegii. Rozliczając wyjazd służbowy pracownik przedstawił fakturę za przeprawę promem ze Świnoujścia do portu w Szwecji i z powrotem. Faktura została wystawiona przez podatnika, który posługuje się niemieckim identyfikatorem podatkowym i nie zawiera podatku VAT. Czy spółka powinna rozliczyć import usług z tytułu wykonanej usługi?

Z przedstawionego pytania wynika, iż polski podatnik w ramach prowadzonej działalności gospodarczej wysłał pracownika w delegację zagraniczną do Norwegii. Podróż odbywała się samochodem służbowym. Podatnik korzystał z przeprawy promowej ze Świnoujścia do portu w Szwecji i z powrotem. Faktura została wystawiona przez firmę zagraniczną, która posługuje się niemieckim identyfikatorem podatkowym i nie zawiera podatku VAT.
Pojęcie importu usług zostało zdefiniowane w art. 2 pkt 9 ustawy o VAT jako świadczenie usług, z tytułu wykonania których podatnikiem jest usługobiorca, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT.

Przepis art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT dotyczy podmiotów będących usługobiorcami usług świadczonych przez podatników nieposiadających siedziby, stałego miejsca zamieszkania lub stałego miejsca prowadzenia działalności na terytorium kraju. Stosownie do treści ust. 2 ww. artykułu, w przypadkach wymienionych m.in. w art. 17 ust. 1 pkt 4 usługodawca nie rozlicza podatku należnego.

W związku z powyższym, jeżeli podatek należny z tytułu świadczonej usługi nie został rozliczony przez usługodawcę, wówczas podatnikiem jest usługobiorca usług świadczonych przez podatników nieposiadających siedziby, stałego miejsca zamieszkania lub stałego miejsca prowadzenia działalności na terytorium kraju.
Ustawodawca dla transportu międzynarodowego osób przewidział szczególne zasady opodatkowania. W celu dokonania prawidłowego rozliczenia nabycia usług przewozu osób należy wyjaśnić pojęcie tych usług, jak również wskazać zasady ustalenia miejsca ich świadczenia.

Zgodnie z art. 83 ust. 3 pkt 2 ustawy o VAT, przez usługi transportu międzynarodowego osób rozumie się przewóz lub inny sposób ich przemieszczania środkami transportu morskiego, lotniczego i kolejowego:

a) z miejsca wyjazdu na terytorium kraju do miejsca przyjazdu poza terytorium kraju,

b) z miejsca wyjazdu poza terytorium kraju do miejsca przyjazdu na terytorium kraju,

c) z miejsca wyjazdu poza terytorium kraju do miejsca przyjazdu poza terytorium kraju, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju (tranzyt);

oraz usługi pośrednictwa i spedycji międzynarodowej, związane z ww. usługami.
Z kolei nie jest usługą transportu międzynarodowego przewóz osób w przypadku, gdy miejsce wyjazdu (nadania) i miejsce przyjazdu (przeznaczenia) tych osób znajduje się na terytorium kraju, a przewóz poza terytorium kraju ma wyłącznie charakter tranzytu (art. 83 ust. 4 ustawy o VAT).

Zatem wyjazd służbowy pracownika promem z Polski (ze Świnoujścia) do innego kraju lub odwrotnie będzie transportem międzynarodowym osób.

Miejsce świadczenia usług transportu międzynarodowego osób ustalane jest w oparciu o zasady określone w art. 28b, art. 28c, art. 28f ust. 1 i ust. 1a oraz ust. 2 ustawy o VAT. Wskazany art. 28f ust. 1 ustawy o VAT stanowi, iż miejscem świadczenia usług transportu pasażerów jest miejsce, gdzie odbywa się transport, z uwzględnieniem pokonanych odległości, niezależne od miejsca siedziby podatnika świadczącego usługę (firmy transportowej) lub nabywcy usługi.
Jednakże w odniesieniu do określonych środków transportu, w przypadku których zastosowanie klucza kilometrowego mogłoby stanowić trudności dla podatników, ustawodawca ustalił, iż miejscem świadczenia jest terytorium kraju. Zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia w sprawie miejsca świadczenia w przypadku świadczenia środkami transportu morskiego lub lotniczego, usług międzynarodowego transportu:

1) osób lub

2) towarów na rzecz podmiotów niebędących podatnikami w rozumieniu art. 28a ustawy

- miejscem świadczenia tych usług jest terytorium kraju.

Z kolei zgodnie z art. 2 pkt 1 ustawy o VAT przez terytorium kraju rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z zastrzeżeniem art. 2a, które nie ma w tym przypadku zastosowania.
W świetle powyższego, z art. 28f ust. 1 ustawy o VAT, w związku z § 3 ust. 1 pkt 1 ww. rozporządzenia wynika, iż niezależnie od miejsca siedziby podatnika świadczącego usługę (firmy transportowej) i nabywcy usługi, międzynarodowy transport osób drogą morską opodatkowany jest na terytorium kraju.

Zatem miejscem opodatkowania omawianych usług jest Polska i jeżeli świadczący usługę przewoźnik zagraniczny nie posiada w Polsce siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej, to wówczas nabywca usługi (podatnik z Polski) powinien rozliczyć import usług.

Jednakże organy podatkowe wskazują inne stanowisko w tej kwestii. Wyjaśniają, iż przepis § 3 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia określający miejsce świadczenia dla usług transportu międzynarodowego osób dotyczy jedynie podatników świadczących usługi transportu międzynarodowego osób lub towarów na rzecz podmiotów niebędących podatnikami, ww. środkami transportu.
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej nr IBPP4/443-353/13/PK z 30 października 2013 r. wskazał:

"(...) Wnioskodawca dokonując zakupu biletów lotniczych staje się nabywcą usługi, wykonanej przez zagranicznego przewoźnika. Zatem na Wnioskodawcy nie ciąży obowiązek jej opodatkowania, bowiem ustawodawca w żaden sposób nie wiąże tego obowiązku z nabywcą usługi - nie występuje w przedmiotowej sprawie import usług w rozumieniu art. 2 pkt 9 ustawy (...). W przypadku świadczenia ww. usługi, to usługodawca (przewoźnik) jest podatnikiem obowiązanym do rozliczenia podatku.

Podsumowując powyższe stwierdzić należy, iż w przypadku kiedy zagraniczny przewoźnik nie posiada w Polsce siedziby ani stałego miejsca prowadzenia działalności, po stronie Wnioskodawcy nie występuje import usług. (...)"
Podobnie uznał Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi w interpretacji indywidualnej nr IPTPP2/443-816/12-4/IR z 29 listopada 2012 r. oraz Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu nr ILPP4/443-498/14-2/ISN z 8 grudnia 2014 r.

Tak więc zdaniem organów podatkowych, w przypadku lotów międzynarodowych (analogicznie dotyczy to również transportu morskiego), po stronie polskiego podatnika (nabywcy biletu) nie występuje obowiązek wykazania importu usług. To usługodawca (przewoźnik) zagraniczny jest podatnikiem zobowiązanym do rozliczenia tego podatku.
Reasumując

W świetle obowiązujących przepisów nabywca usługi transportu międzynarodowego osób, świadczonej drogą morską lub lotniczą, powinien rozliczyć import usług. Biorąc jednak pod uwagę stanowiska organów podatkowych, w przedmiotowej sprawie nakazujących rozliczenie VAT przez przewoźnika, Czytelnik powinien zwrócić się o wydanie interpretacji indywidualnej.
Zobacz tez to

0113-KDIPT1-2.4012.881.2020.2.MC - Rozpoznanie importu usług w związku z nabyciem usługi przeprawy promowej.

https://sip.lex.pl/orzeczenia-i-pisma-urzedowe/pisma-urzedowe/0113-kdipt1-2-4012-881-2020-2-mc-rozpoznanie-importu-185131486
Bardzo dziękuję :)
Bardzo dziękuję :)
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. nie ponosi odpowiedzialności za treści tematów i komentarzy umieszczanych na łamach FORUM DYSKUSYJNEGO. Dodanie tematu lub komentarza jest równoznaczne z akceptacją REGULAMINU FORUM DYSKUSYJNEGO (kliknij aby zapoznać się z regulaminem).
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.