ARCHIWALNY TEMAT FORUM

Zmiany w fakturach korygujących

Jak rozumieć te zmiany w korektach i u nabywcy i u dostawcy i in plus i in minus? Jakoś nie trafiają do mnie:(
Jakieś zmiany wchodzą, nic nie wiem ?
In minus korekta w miesiącu wystawienia faktury korygującej ale trzeba mieć dokumenty potwierdzające ustalenia dotyczące obniżenia kwoty transakcji. De facto jeśli korekta będzie wystawiona w innym miesiącu niż ustalenia między stronami transakcji to fakturę ujmuje w się w miesiącu kiedy dokonano ustaleń obniżki.

In plus korekta w miesiącu wystawienia pierwotnej faktury jeśli przyczyny korekty istniały już w chwili wystawienia faktury pierwotnej lub błędy w fakturze pierwotnej zauważono później
Lub wystawienia faktury korygującej jeśli przyczyny korekty powstały po dokonaniu sprzedazy
Nowy art. 29a ust.13

"13. W przypadkach, o których mowa w ust. 10 pkt 1-3, obniżenia podstawy opodatkowania, w stosunku do podstawy określonej w wystawionej fakturze z wykazanym podatkiem, dokonuje się za okres rozliczeniowy, w którym podatnik wystawił fakturę korygującą, pod warunkiem że z posiadanej przez tego podatnika dokumentacji wynika, że uzgodnił on z nabywcą towaru lub usługobiorcą warunki obniżenia podstawy opodatkowania dla dostawy towarów lub świadczenia usług określone w fakturze korygującej oraz warunki te zostały spełnione, a faktura ta jest zgodna z posiadaną dokumentacją. W przypadku gdy w okresie rozliczeniowym, w którym została wystawiona faktura korygująca, podatnik nie posiada dokumentacji, o której mowa w zdaniu pierwszym, obniżenia podstawy opodatkowania dokonuje za okres rozliczeniowy, w którym dokumentację tę uzyskał."
Nie bardzo mi się to podoba prawdę mówiąc. Czy z tego przepisu nie wynika przypadkiem, że aby pomniejszyć VAT należny trzeba posiadać jakąś "dokumentację" i uzgodnienia warunków? Kto teraz będzie oceniał tą dokumentację czy jest wystarczająca?

Już lepsze było to potwierdzenie odbioru...
Jasne, że było lepsze. Teraz będziemy chyba drukowac wszystkie maile dokumentujące uzgodnienie z kontrahentem, że będzie wystawiona korekta? Bzdura, bo przecież niekiedy są to naprawdę dłuuugie maile rozmów o towarze, wymianie, zwrocie, zepsuciu i tak dalej. Ile tego papieru? Poza tym można przeciez stosować dotychczasowe przepisy do końca 2021, tylko jak to się bedzie miało do innego stosowania u sprzedawcy i innego u nabywcy, skoro tam są jakieś warunki u nabywcy dostyczące warunków u sprzedawcy? Muszę to zgłębić na powoli...:(
Kurde, ale narobili
>21 możesz mi podać gdzie pisze, że można stosować dotychczasowe przepisy do końca 2021, bo właśnie wertuję ustawę i nie potrafię znaleść...
Kom.7: Ustawa z dnia 27.11.2020 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw - art. 13
Sprzedawca udzielił rabatu dla klienta. Wystawiono fakturę korygującą w dniu 04.01.2021
1. Klient potwierdził mailowo wartość rabatu w styczniu- warunek "uzgodniony"
2. Zwrot pieniędzy dla klienta o wartości rabatu nastąpi w dniu 04.02.2021- warunek "spełniony"

W jakim terminie będzie trzeba wykazać korektę? Za miesiąc luty?
Co należy rozumieć przez "spełnienie warunku"?
Doczytałam, że aby stosować przepisy z 2020 trzeba przed wystawieniem pierwszej korekty uzgodnić to na piśmie z klientem - niezłe to.....
Https://www.gofin.pl/podatki/17,2,62,206353,rozliczanie-faktur-korygujacych-w-2021-r.html
Gosiu, właśnie to czytam i nie wszystko jest zrozumiałe:(
Nie rozumiem sytuacji, gdy będę mieć tylko samą korektę? Gofin pisze, że będzie ona dokumentem, z którego wynikają nowe warunki transakcji...a przepis mówi o dodatkowej dokumentacji...to mogę wówczas obniżyć vat czy nie? W nawiasie piszą o potwierdzeniu, że korekta dotarła do nabywcy. Nie rozumiem.
Korekta u nabywcy...nabywca musi również drukowac wszystkie maile i razem z korektą (którą juz ma w łapce) moze dopiero wtedy obiżyć vat?
Jeśli zwrot pieniędzy do korekty byłby ostatnim ze spełnionych warunków i wówczas można obniżyc podstawę opodatkowania, to jak to się ma do na przykład pomniejszenia nalezności bankiem za faktury po pomniejszeniu kwoty o otrzymane korekty? Czy dopiero po otrzymaniu takiego przelewu od klienta za faktury i zmniejszenie o korektę mogę ja jako wystawca korekty ująć tę korektę w JPK?
>8 dziękuję. Szukałam w ustawie vat.
Mam wrażenie, że znowu nikt nic nie wie. Najlepiej wprowadzić nowe przepisy znowu rzutem na taśmę, a po pół roku wydać informacje wyjasniające... A od nas każdy chciałby konkrety.
Dowiedziałam się z KIS, że warunkiem nie jest zapłata/zwrot pieniędzy. Nie bierzemy tego pod uwagę. Tylko dokumentacja mailowa na przykład i korekta.
Np. wystawiłam korektę na minus, bo klient złozył telefonicznie reklamacje na towar, co wtedy?
Jaka dokumentacje muszę mieć?
Co znowu wymyslili?
Nie można telefonicznie, musisz mieć dokumentację...chyba, że będziesz w stanie 'udokumentować' to, co zostało przekazane telefonicznie
Litości, oni chyba nie mają co robić...
Przecież skoro wystawiam korektę to najczęściej na zyczenie nabywcy, zwłaszcza korekte na minus...

Luduuuu ....

Co to ma być za dokumentacja konkretnie?
Wszelka:) wymiana mailowa z nabywcą albo papierowa w kopercie:)
Klient nie odbiera towaru, to dokumentacja od przewoźnika
że niby składa reklamację, albo chce zwrócić towar itd. - powód, przyczyna ma być w tej dokumentacji opisana dlaczego wystawiana jest korekta, tak?
Na logikę to tak, bo co innego? MF mowi o 'dokumentacji'.
Toć to przecież wpisujemy na f-rze "przyczynę korekty" obligatoryjnie.
Oj Maryniu, a myślałaś, że nam ułatwią cokolwiek i kiedykolwiek:)?
Ile papieru więcej...bo ja nie wiem, czy od moich około 10 handlowców za cztery lata na przykład podczas kontroli, oni będą mieć zachowaną całą dokumentację wiedząc których korekt ona dotyczy...
Migula, tylko ja mam milion innych rzeczy do zrobienia i jak nad takimi pierdołami mam się pochylać, to mnie bierze ....

ech.... szkoda gadać :(
To masz podobnie jak ja:(
Nie wyrabiam ze wszystkim. Ale na przykład nie wiem, czy do korekt in plus do WNT, WDT i eksportu trzeba miec też dokumentację?
Rozumiem, że wystarczy wydrukować z e-maila handlowca korespondencję dotyczącą danej f-ry korygującej i zszyć z f-rą korygująca i zapomnieć mozna, tak?
Nie muszę mieć tej dokumentacji od nabywcy?
Też tak to rozumiem. Ale zwróc jeszcze uwagę, że jeśli Ty jesteś nabywcą i otrzymasz korektę, bo zwróciłaś towar, to również musisz mieć tę dokumentację i dopiero wówczas możesz dać korektę do vatu.
30

a jaka tego podstawa prawna jest?
Ustawa zmieniająca do ustawy vat - znowelizowany art. 86 ust. 19a
...w art. 1 ustawy zmieniającej punkt 12)
Https://podatki.gazetaprawna.pl/artykuly/8058353,zmiany-w-podatkach-2021-zmiany-w-vat.html


a najlepsze jest to w zwiazku z tymi korektami
"W trakcie prac sejmowej komisji wiceminister finansów Jan Sarnowski zapowiedział, że w tej sprawie minister finansów wyda objaśnienia podatkowe."
Kom.34 haha jeszcze przepisów nie wprowadzili a już objaśnienia planowali, co za banda jełopów. Serio nie są w stanie napisać trzech zdań nie pozostawiających miejsca na wątpliwości? ...
Dokładnie, Grajcypurus - żałosne to jest. Co tam za ludzie pracują???
Bo to jest słynny SLIM-VAT zmniejszenie biurokracji i uproszczenie , następny sukces ustawodawcy hahahah lub celowy zabieg na łatwe pieniądze do ściągnięcia z zapracowanych podatników (niewolników )
To wszystko przeciez zeby UPROSCIC... nie wiem tylko dlaczego nie moge tego zrozumiec?!
Witam
słuchajcie, a ja to widzę, tak, na każdej fakturze korekcie adnotacja (automatyczna w wydruku korekty)
"Oświadczam, że warunki korekty zostały przeze mnie zaakceptowane i uzgodnione z sprzedawcą. Ponadto, informuję, że wszelkie warunki dotyczące korekty zostały zrealizowane."
Data i podpis w momencie odbioru faktury.
Mailowo dokładnie tak sam, przy czy z prośbą o potwierdzenie.
Jedyne co mi do głowy przychodzi teraz.
Nie dajmy się zwariować i szukać na siłę dokumentów...
39

bardzo dobry pomysł :-)
> 39 popieram!
39-> świetny pomysł - tez będę wymagać oświadczenia! - dzięki!
No tak, tylko fiskus mówi o dokumentacji. Co przedstawimy, jak zapis będzie na fakturze? Jaką dokumentację?
Poczekajmy na interpretacje, zobaczymy co napiszą :)
Tymczasem można zapytać na infolinii - co to ma być - czy wystarczy oświadczenie, czy załączać dokumentację, jaką itd. ...
MF podało, że dokumentacja to: dokumenty handlowe, w tym aneksy do umów, korespondencja handlowa, dowody zapłaty, kompensaty itp., które potwierdzają, że obie strony transakcji znają i akceptują nowe, zmienione warunki transakcji.
Czyli wystarczy dowód zapłaty lub kompensata, tak?
czy wszystkie te dowody jednocześnie muszą być?
Czy wystarczy jeden dokument?
Jestem 40-sta w kolejce na infolinii - szok.
Odpuszczam
Infolinia twierdzi że nie wypowiada się na temat dokumentacji. Pani powiedziała, że dokumentację czy jest wystarczająca ocenia kontrola. No super.... Tylko dla nas to jest już trochę za późno.
Cały czas zastanawiam się czy wystarczający jest podpis na fakturze. Przychodzi do nas klient. Na miejscu coś kupuje. Zdarza się że jak idzie po odbiór towaru, coś nie pasuje i od razu na miejscu wystawiamy mu korektę. I co, teraz oprócz podpisu na fakturze miałby pisać jakieś oświadczenie. A jak to będzie osoba fizyczna to kompletnie nie będzie o niczym wiedziała. Widzę już jej przerażenie jak dam jej oświadczenie do podpisu..... Paranoja
49

wg mnie

lepiej gdyby taki nabywca na f-rze napisał np. swoimi słowami, "towar mi nie odpowiada - zwracam" data i podpis.
Tomik1
W takim wypadku jaką "dokumentację" będziesz posiadał?
Druga sprawa, że taka osoba Ci się na korekcie podpisze, a przecież na fakturze możesz umieścić takie oświadczenie i za jednym zamachem masz podpis korekty i oświadczenia. A czy to oświadczenie nie jest faktyczne? jest bo Klient z Tobą rozmawiał i ustaliliście zwrot, ale że na "słowo" nie przejdzie w US, to masz oświadczenie.
Poza tym do osoby fizycznej robisz protokół zwrotu na którym podpisuje się nabywca, więc też tak można zrobić i de facto jest to jakaś dokumentacja.
Jak widzimy KIS sam nie wie jak to ma wyglądać, a może właśnie o to chodzi... Teraz podczas kontroli Pan z US może zakwestionować zwrot bo nie masz dokumentacji...
Myślę, że zamysł ustawodawcy był taki, aby nie czekac na potwierdzenie korekty i domagać się tego, ale właśnie między innymi poprzez zwrot pieniędzy, protokół zwrotu, maile itp. dokonywać zmniejszenia VAT.
A jak dostałam w styczniu fakturę korektę od sprzedającego na allegro i nie mam żadnej dokumentacji, to ja jako odbiorca mam ja teraz tworzyć?
Jeszcze więcej "zabawy" będzie od strony nabywcy. Może się okazać, że trzeba będzie korygować zanim się otrzyma fakturę korygującą, bo nabywca uzgodnił ze sprzedawcą warunki i warunki zostały spełnione. A f. korygująca będzie wystawiona np. w kolejnym miesiącu.
A co to oznacza " warunki zostały spełnione" - następna niewiadoma.
Wystawiam fakturę korektę kontrahentowi na dodatkowy rabat. Czy warunki będą spełnione jak już wystawię korektę czy dopiero jak kontrahent zmniejszy płatność o ten rabat. Tylko dobry prawnik mógłby to zinterpretować.
54 - jak wystawisz korektę i masz dokumentację. O płatnościach nie ma mowy w ustawie.
Ad 52
Myślę, że masz dokumentację...jaka była przyczyna korekty? w jaki sposób zgłosiłaś korektę?

ad 53
I właśnie dlatego dla mnie takie oświadczenie na fakturze i podpis rozwiązuje problem, bo w momencie podania daty wiem, że zarówno sprzedawca jak i nabywca uzgodnił warunki. Zawsze może tez dodać, "potwierdzenie warunków nastąpiło w dniu...." dostajesz fakturę i wiesz jak i kiedy ją ująć.
Ad 56 /ad53 - nie wiem czy rozwiązuje, bo może się okazać, że z innej dokumentacji wynika, że spełnienie warunków nastąpiło przed wystawieniem korekty - czy wówczas takie oświadczenie na fakturze będzie uwzględniane? Mam wątpliwości - w szczególności jeśli sprzedawca wystawi korektę z opóźnieniem, np. w kolejnym miesiącu. W niektórych przypadkach pewnie takie oświadczenie będzie ok - ale nie w każdym.
Chyba że masz na myśli wpisanie na korekcie "potwierdzenie warunków nastąpiło w dniu...." daty rzeczywiście wynikającej z dokumentacji.
Czy może już jest cos nowego w sprawie tej dokumentacji? Handlowcy mi drukują stos papieru z rozmów mailowych z klientami pod korektę. Do tej pory była jedna strona z potwierdzeniem, teraz sa czasem długie i kilkudniowe wymiany mailowe. No żesz!
>59 na stronie mf pojawiły się objaśnienia do slim vat, jedynie 49 stron, z czego o korektach jest 19. Właśnie zaczynam czytać.
"Oznacza to, że strony transakcji mogą samodzielnie kreować sposób dokumentowania warunków obniżenia
podstawy opodatkowania oraz podatku należnego, który będzie najprostszy do realizacji
w określonych warunkach biznesowych, w tym na podstawie już posiadanej lub tworzonej
w działalności gospodarczej dokumentacji."
Tia, spore wyjaśnienie...a później kontrola strzeli, że brak prawidłowej dokumentacji...
A dasz linka?
Mam!
Ja póki co mam dalej mętlik w głowie jak miałam.
Rozwiazanie jest proste jak drut: piszecie pisma do kontrahentow ze korekty rozliczanie na zasadach takich jak obowiazywalo do dn 31.12.2020, zbierajcie podpisy. To samo pismo od drugiej strony akceptujecie, korekty mailowo do osobnego folderu i US moze sobie przychodzic co miesiac i sprawdzac
Zapomnialem napisac ze te pismo to tzw porozumienie
No i najwazniejsze ze porozumienie zostalo zawarte przed wystawieniem pierwszej korekty korygujacej w 2021 roku
A kto takie porozumiene może wystawić , sprzedawca tylko ,czy i nabywca.?
Kazdy kto wystawia korekty, czyli obie strony
Czy to "porozumienie" nie jest ważne czasem przez rok? Więc rozwiązanie problem przesuwa w czasie, czyli de facto go nie rozwiązuje.
Słuchajcie, skoro US uzna "moją dokumentację" za niewystarczająca to musi przedstawić jaka byłaby wystarczająca... myślę, że mając cokolwiek, jestem w stanie obronić rozliczenie VAT.
Jedno wiem, nie zamierzam tracić na to za dużo czasu, bo go nie mam, wszystko idzie w kierunku odciążenia a jest wręcz przeciwnie...
Inf. z wczoraj, wysyłam PIT-16A, a Pani w US mi mówi, że proszę wysłać, ale nie wie jak to dojdzie do niej, bo jeszcze nie ma systemu przygotowanego do odbierania tych PIT-ów!!!
Cyrk na kółkach...
Skupmy się na robieniu kasy, nie traćmy czasu na zbieranie "nie wystarczjących" dowodów...
Kom 71)
Tak, porozumienie jest na okres przejsciowy czyli na 2021rok, do konca tego roku moze sie jednak duzo zmienic poniewaz trwaja konsultacje i kazdy moze zglaszac swoje zastrzezenia. Co z tego wyniknie to sie okaze....
Co do nowych przepisow to powiem ze nie sa takie zle jak sie wydaje bo z przepisow wynika wprost ze:
a) korekty mozna wykazywac w momencie wystawienia faktury
b) w momencie odebrania faktury
c) na podstawie starych przepisow obowiazujacych do konca 2020 pod warunkiem ze mamy porozumienie obustronne
Problemem jest ta nieszczesna dokumentacja ktora trzeba posiadac ale nie jest tak zle... bo dla wiekszosci korekt na minus mozna stosowac metode z punktu b) poniewaz o warunkach realizacji kontrahent dowiaduje sie w momencie odebrania korekty. Korekty z a) sa specyficzne ale tez latwo je udokumentowac. Punkt c) to tylko podpisane porozumienie i tyle....
Czy takie porozumienie może podpisać główny księgowy, czy musi to być osoba z zarządu?
No ale do tego dochodzi jeszcze problem (jeśli ma się sporo korekt w mcu) innego spojrzenia na korekty 'po nowemu' i innego 'po staremu', bo przecież nie ma chyba takiej opcji, bym wysyłała pojedynczym 'przypadkowym/jednorazowym' klientom takie porozumienia? Będzie galimatias, bo na jedne tak trzeba patrzeć, na inne inaczej.
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. nie ponosi odpowiedzialności za treści tematów i komentarzy umieszczanych na łamach FORUM DYSKUSYJNEGO. Dodanie tematu lub komentarza jest równoznaczne z akceptacją REGULAMINU FORUM DYSKUSYJNEGO (kliknij aby zapoznać się z regulaminem).
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.