ARCHIWALNY TEMAT FORUM

Rozliczenie odszkodowania za niedostarczoną przesyłkę na gruncie VAT

Dzień dobry,
czy Szanowni Forumowicze mają dobry/sprawdzony pomysł, jak na gruncie podatku VAT zaksięgować niedostarczoną przesyłkę?
Do rzeczy:
czynny podatnik VAT sprzedał towar drugiemu czynnemu podatnikowi VAT, co udokumentował fakturą VAT. Normalka.
Towar wyjechał do nabywcy pocztą kurierską, niestety, przesyłka nie dotarła. Złożona reklamacja, uznanie, wypłata odszkodowania przez ubezpieczyciela, ale w kwocie NETTO. Co dalej?
1. Wydanie towaru kurierowi uważane jest za dostawę towaru DOKONANĄ. W związku z tym nie można anulować faktury VAT
2. Jak twierdzi KIS nie ma podstaw do wystawienia faktury korygującej, bo fakt NIEDOSTARCZENIA towaru przez spedytora nie jest uznawany jako warunek konieczny uznania, że do dostawy towaru nie doszło (!), bo, pkt. 1
No i? Jestem w plecy VAT z tej faktury, bo odszkodowanie pokrywa jedynie kwotę netto.
Czy mamy jakiś pomysł na rozwiązanie tej sytuacji? Nie sądzę, abym pierwszy miał taki problem, więc jak zazwyczaj liczę na Państwa pomoc.
Https://inforfk.pl/cykle-tematyczne/tresc,,,INF0000000000000697121,Jak-skorygowac-rozliczenie-gdy-faktura-dla-klienta-zaginela-wraz-z-przesylka.html
Tak, znam treść tego artykułu. Nie rozwiewa on jednak wątpliwości, choć raz jeszcze podkreślę, że niedorzeczność przepisów w takich przypadkach jest kuriozalna. Precyzując:
wydanie towaru przewoźnikowi/kurierowi uważa się za dokonanie dostawy. Wraz z dostawą do nabywcy został wysłany oryginał faktury. Niemożliwe jest anulowanie faktury. A więc faktura korygująca. Jak jednak podkreśliła KIS problematyczny jest POWÓD korekty. Nie może nim być niedokonanie dostawy (patrz wyżej), nie może nim być niewykonanie USŁUGI dostawy, bo wówczas korekta winna być adresowana do przewoźnika. ZAGINIĘCIE przesyłki też nie wypełnia znamion podstawy do wystawienia korekty. Idąc dalej tropem korekty (będzie ona ILOŚCIOWA) powinienem towar przyjąć do magazynu (!!!), następnie dokumentem wewnętrznym/dokumentem różnic remanentowych zdjąć go ze stanu.
Co Państwo na to?
Oczywiście,interpretacja indywidualna, ale nie chce mi się wierzyć, aby nie było ogólnie przyjętej zasady postępowania w takich przypadkach.
... kontynuując:
czy przedsiębiorcy biorą na siebie w takich przypadkach stratę VAT-u (oczywiście, w rachunku końcowym jest tą stratą różnica pomiędzy VAT-em należnym, a naliczonym), czy podejmują działania opisane w zacytowanym artykule. Nie znam ogólnie stosowanych zasad, więc pytam...
Jesteś pewien, że w paczce był oryginał faktury, a nie miał on być dosłany nabywcy później ;-)? Ja bym to dokładnie sprawdził. Jeżeli by się okazało, że jest on jednak u Ciebie ;-), to po prostu bym anulowałbym fakturę jako nie wystawioną (nie wprowadzoną do obrotu prawnego) i tyle.
"Jesteś pewien, że w paczce był oryginał faktury, a nie miał on być dosłany nabywcy później ;-)? Ja bym to dokładnie sprawdził. Jeżeli by się okazało, że jest on jednak u Ciebie ;-), to po prostu bym anulowałbym fakturę jako nie wystawioną (nie wprowadzoną do obrotu prawnego) i tyle."
1. Oryginał BYŁ w przesyłce
2. Anulowanie faktury jest złym rozwiązaniem, bo zwracam uwagę na znaczący fakt: wydanie towaru kurierowi uważane jest za DOKONANIE DOSTAWY. A więc faktura dokumentuje czynność dokonaną.
Rozpatrywałem jeszcze jedną ewentualność:
po 90 dniach skorzystanie z ulgi za złe długi, ale KIS nie ma żadnej interpretacji potwierdzającej możliwość skorzystania z takiego rozwiązania.
PS.
Może chcę być świętszy od papieża, ale wg mnie zagadnienie dotyczy wielu przedsiębiorców, nie jestem tu żadnym wyjątkiem. Jak radzą sobie z tym inni?
No chyba faktycznie chyba chcesz być "świętszy od papieża".
No, a co robisz w sytuacji, gdy klient nie odbierze przesyłki wysłanej za pobraniem? Z mojej praktyki są to bardzo częste przypadki. No i można tu by zastosować pewną analogię.
IPPP2/443-397/10-4/KOM
Z okoliczności przedstawionych we wniosku wynika, iż Wnioskodawca wystawia faktury VAT. Jednakże, czasami zdarzają się sytuacje, w których pomimo wystawienia przez Wnioskodawcę faktury, nie dochodzi do faktycznego wykonania czynności, którą taka faktura dokumentuje, gdyż przesyłka wraz z fakturą wraca "niezwłocznie" w całości do sprzedawcy.
Klient nie odbiera zamawianego towaru i towar wraca do firmy. W takich przypadkach Spółka dokonuje jej anulowania i pozostawia kopię i oryginał w swojej dokumentacji. Zdarza się również, iż Spółka wysyła zamawiającemu przesyłkę wraz z fakturą dokumentującą czynność, ale klient po wcześniejszym jej odebraniu, odsyła przesyłkę wraz z fakturą. Towar zostaje zwrócony sprzedawcy. Spółka wówczas w celu usunięcia powstałego błędu oraz odzwierciedlenia w swoich księgach stanu zgodnego z rzeczywistością wystawia fakturę korygującą. W związku z powyższym Spółka zadała pytanie, co do możliwości anulowania faktur w przyszłości, w sytuacji, kiedy nie dochodzi do czynności, które dokumentuje faktura.
Mając na uwadze powyższe przepisy oraz zdarzenie przyszłe stwierdzić należy, iż Wnioskodawca może w drodze wyjątku anulować niesłusznie wystawioną fakturę, pod warunkiem, iż nie doszło do faktycznego wykonania czynności określonych w fakturze oraz, że przedmiotowa faktura nie została wprowadzona do obrotu prawnego, a Wnioskodawca ma w swojej dokumentacji oryginał i kopię faktury (kontrahent nie uwzględnił faktury w swoich ewidencjach).
Jeżeli paczka zaginęła w drodze, to klient z pewnością jej nie zaksięgował, a to czy faktura była w paczce, czy nie to tylko Ty wiesz. Tak więc można założyć, że jej tam nie było i masz ten dokument u siebie.
Analogii do zwrotu nieodebranego towaru zastosować nie można, bo towar wraca do magazynu, powód korekty jest oczywisty, "rezygnacja z zakupu". Oczywiście rozumiem kontekst, w jakim przedstawiasz tę sytuację, ale w przypadku zaginięcia przesyłki na anulowanie faktury bym się nie odważył. Jedynie ta korekta...
Ale wątpliwości mam nadal.
Nie bardzo rozumiem Twoje opory, np.:
ILPP1/4512-1-286/16-3/AS
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu, 4 lipca 2016 r.
W tym miejscu należy zaznaczyć, że przez wystawienie faktury należy rozumieć sporządzenie ww. dokumentu oraz jego przekazanie innemu podmiotowi (nabywcy), a przez to wprowadzenie faktury do obrotu prawnego. Faktura sporządzona, a nie wprowadzona do obrotu prawnego (nie została doręczona adresatowi), nie jest zatem fakturą wystawioną w rozumieniu wyżej cytowanego przepisu prawnego i nie stanowi podstawy do zapłaty podatku w niej wykazanego w trybie art. 108 ust. 1 ustawy.
Odmiennie wygląda sytuacja, gdy faktura zostanie sporządzona i wprowadzona do obrotu prawnego (zostanie doręczona adresatowi). Jest to w tym przypadku faktura wystawiona w rozumieniu wyżej cytowanego przepisu prawnego i stanowi podstawę do zapłaty podatku w niej wykazanego, w trybie art. 108 ust. 1 ustawy.
Z przywołanej interpretacji:
"... należy stwierdzić, że zarówno przepisy ustawy o podatku od towarów i usług, jak również przepisy aktów wykonawczych do tej ustawy nie przewidują możliwości anulowania wystawionych faktur. Należy jednak zauważyć, że – jak stwierdził Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 19 grudnia 2000 r. sygn. akt III SA 1715/99 – „możliwość „anulowania” faktur (...), mimo że nie jest dopuszczona wyraźnie przez ustawę o VAT, należy zaaprobować jako praktyczną i realną drogę „wycofania się” podatnika z BŁĘDNEGO wystawienia dokumentu rozliczeniowego. Jednak powinna ona dotyczyć wyłącznie tych dokumentów rozliczeniowych (...), które nie zostały wprowadzone przez podatnika do obrotu prawnego (np. poprzez doręczenie ich kontrahentom). Natomiast w przypadku wprowadzenia takich dokumentów do obrotu prawnego, pozostaje jedynie możliwość dokonania korekt faktur (...) na zasadach określonych przepisami”
Chociażby na tej podstawie optuję za NIEANULOWANIEM faktury...
... Faktura korygująca. No cóż, chyba trzeba pójść w tę stronę, ale... KIEDY JĄ WYSTAWIĆ? W przypadku nieodebrania przesyłki/rezygnacji z zakupu wydarzenia dzieją się szybko (no, z pewnymi wyjatkami, są firmy, które dopuszczają np.100 dni na zwrot). Tu rozpoznanie reklamacji zajmuje 30 dni, decyzja, wypłata odszkodowania nastąpiła 01.10.2019r., sprzedaż była w sierpniu 2019r. Mamy już 15.11, korekta nie została wystawiona. Sugerujesz, że można teraz?
PS.
Bardzo dziękuję za spór merytoryczny, sądzę, że on tylko działa na korzyść rozwiązania problemu. Oczywiście, w tle pozostaje indywidualna interpretacja, ale to kolejne 60 dni...
Z anulowaniem faktury nie trzeba było czekać do decyzji o wypłacie odszkodowania. Moim zdaniem wystarczy sam fakt, że przesyłka nie dotarła do klienta. No i ja bym wtedy jednak optował przy anulowaniu. Jak rozumiem brzydzisz się kłamstwem i bardzo dobrze w pamięci Ci utkwiło, że faktura została do paczki włożona ;-)? Inna sprawa, że nie wszystkie wyjaśnienia idą w tym kierunku, ze zagubiona paczka wraz z fakturą oznacza brak możliwości anulowania.

No, ale jeżeli zaksięgowana została u Ciebie ta faktura i w dodatku jesteś pewien, że w paczce się ona znajdowała, to ja bym wystawił na Twoim miejscu fakturę korygująca, no bo dlaczego ten vat odpuścić? Oczywiście istnieje ryzyko, że kiedyś US to zakwestionuje, ale takie ryzyko dotyczy wielu przypadków no i nie ma pewności, ze zawsze uniknie się sporów z US. W każdym razie w tym wypadku masz podstawy, aby bronić takiego postępowania.
Decyzja o uznaniu reklamacji, a wypłata odszkodowania są przesunięte w czasie. Decyzję mam z 01.10.2019r.
Anulowanie w tym przypadku jakoś mnie nie przekonuje, skręcam w stronę korekty.
Kiedy sugerujesz ją wystawić? 18.11, czy 15.11 z datą obowiązku podatkowego 10.2019r.?
No i konsekwencje w pdof:
korekta=zmniejszony przychód, odszkodowanie=przychód do opodatkowania.
Do tego jakoś trzeba zdjąć towar z magazynu po korekcie.
A dlaczego odszkodowanie masz w kwocie netto ?
"A dlaczego odszkodowanie masz w kwocie netto ?"
Ano dlatego, że taki regulamin ma poczta kurierska.
Dla ciekawości powiem, że przesyłki zagubione przez jedynego słusznego narodowego operatora pocztowego rekompensowane są w kwocie brutto :)
Każdy orze jak może...
Może warto rozważyć w takim przypadku zmianę kuriera na takiego co ma odszkodowania w kwocie brutto
Korekty rozliczasz na zasadach ogólnych, tak więc ważna jest też kwestia dostarczenia korekty do nabywcy.
Na przyszłość nie czekałbym za przyznaniem odszkodowania i dokonywał anulowania (moim zdaniem to prawidłowe postępowanie) na bieżąco po otrzymaniu informacji, że przesyłka zaginęła i nie dotarła do nabywcy.
"Może warto rozważyć w takim przypadku zmianę kuriera na takiego co ma odszkodowania w kwocie brutto"
Z tego względu prawdopodobnie warto. Śmiem twierdzić, że na innych płaszczyznach mogą być mniej konkurencyjni.
Zasugerowałem to klientowi, ale to melodia przyszłości. Przeszłość trzeba rozliczyć... ;)
A jednak będzie ciąg dalszy tematu...
Skierowałem drogą mailową pytanie do KIS w powyższej sprawie. Opisawszy problem zadałem dwa pytania:
1. Czy sprzedawca jest uprawniony do wystawienia faktury korygującej?
2. Czy istnieje inny sposób skorygowania VAT należnego w opisanej sytuacji?
A oto odpowiedź...
Part 1:
"Odpowiadając na pytanie informujemy, że zgodnie z zasadą ogólną wyrażoną w art. 19a ust. 1 ustawy o VAT, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania dostawy towarów lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 5 i 7-11, art. 14 ust. 6, art. 20 i art. 21 ust. 1.
Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.
Strony transakcji mogą dowolnie kształtować treść umowy w granicach wyznaczonych przez obowiązujące przepisy prawa, w tym także przepisy prawa podatkowego. Umowa może więc również regulować kwestię momentu przeniesienia na nabywcę prawa do rozporządzania towarem jak właściciel, tj. w analizowanym przypadku czy następuje to z chwilą wydania towaru podmiotowi (kurierowi, spedytorowi), który jest zobowiązany do jego dostarczenia, czy też dopiero z chwilą wydania (dostarczenia) towaru nabywcy."...
Part 2:
"W przypadku, gdy z żadnego dokumentu - umowy, regulaminu sprzedaży itp. nie wynika, kiedy dochodzi do przeniesienia prawa do rozporządzania towarem jak właściciel, ani kiedy następuje przejście na nabywcę korzyści i ciężarów związanych z towarem oraz ryzyka przypadkowej utraty towaru, dokonanie dostawy towaru następuje z chwilą wydania towaru przewoźnikowi (kurierowi), z tym bowiem momentem dostawca przenosi na nabywcę prawo do rozporządzania towarem jak właściciel.
Jeżeli zatem do dostawy towaru dochodzi z chwilą wydania towaru kurierowi, gdyż z tym momentem dostawca przenosi na nabywcę prawo do rozporządzania towarem jak właściciel, a następnie towar zaginie w trakcie jego transportu przez przewoźnika, nie ma więc zwrotu tego towaru, sprzedawca nie ma podstaw do wystawienia faktury korygującej, a tym samym obniżenia podstawy opodatkowania i podatku należnego wykazanego z pierwotnej faktury."...
Part 3:
"Natomiast, gdy przeniesienie prawa do rozporządzania towarem jak właściciel następuje dopiero z chwilą wydania (dostarczenia) towaru nabywcy, a towar zaginął w transporcie i tym samym nie dotarł do nabywcy, należałoby uznać, że do dokonania dostawy nie doszło. Zatem sprzedawca ma prawo anulować wystawioną fakturę, jeśli jest w posiadaniu oryginału i kopii tej faktury oraz dokonać korekty deklaracji, w której wykazał podatek należny od tej sprzedaży.
Podstawa prawna:
art. 5 ust. 1, art. 7 ust. 1, art. 19a ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r.,poz. 2174 ze zm)
Krajowa Informacja Skarbowa"
Co Państwo na takie stanowisko?
Trzeba ustalić kiedy przechodzą na kupującego korzyści i ciężary związane z rzeczą oraz niebezpieczeństwo przypadkowej utraty lub uszkodzenia rzeczy.
Tym samym, jeśli zakupiona rzecz zostanie przypadkowo utracona w wyniku okoliczności, za które odpowiedzialności nie ponosi sprzedawca (od momentu jej wydania przewoźnikowi), ryzyko spoczywa na kupującym.
Przez pojęcie wydania należy w tym wypadku rozumieć nie tylko przeniesienie posiadania, ale także samo zapewnienie kupującemu możności odebrania nabytej rzeczy, która została realnie zaofiarowana (np. uchwała SN z 23 maja 1997 r., III CZP 18/97, Monitor Prawniczy 1997/9/360). Wydanie rzeczy nie jest więc jednoznaczne z pojęciem odbioru rzeczy przez kupującego, a moment wykonania przez sprzedawcę obowiązku wydania rzeczy nie zostaje odroczony do chwili objęcia przez kupującego rzeczy we władanie. Wydanie i odebranie są dwiema różnymi czynnościami, między którymi występuje wprawdzie taka relacja, że obowiązek odbioru jest korelatem obowiązku wydania, ale które nie muszą być spełnione równocześnie. Co więcej, przejście ryzyka związanego z niebezpieczeństwem przypadkowej utraty lub uszkodzenia rzeczy jest związane z chwilą wydania rzeczy sprzedanej bez względu na to, czy własność rzeczy przechodzi na kupującego także z tą chwilą, czy też wcześniej lub później.
"Trzeba ustalić kiedy przechodzą na kupującego korzyści i ciężary związane z rzeczą oraz niebezpieczeństwo przypadkowej utraty lub uszkodzenia rzeczy.
Tym samym, jeśli zakupiona rzecz zostanie przypadkowo utracona w wyniku okoliczności, za które odpowiedzialności nie ponosi sprzedawca (od momentu jej wydania przewoźnikowi), ryzyko spoczywa na kupującym."

Jak napisano wcześniej, bez szczególnych uregulowań prawo dysponowania towarem jak właściciel przechodzi na nabywcę wraz z momentem wydania towaru przewoźnikowi. A więc w tym momencie dochodzi do DOKONANIA DOSTAWY. W konsekwencji nie ma podstawy do wystawienia faktury korygującej.
Przejście ryzyka związane z niebezpieczeństwem przypadkowej utraty lub uszkodzenia rzeczy... przechodzi na kupującego z chwilą wydania towaru. No, ale to ryzyko jest mocno iluzoryczne. Nie otrzymałem towaru - nie płacę. A sprzedawca ma problem...
Podsumowując, w obecnych regulacjach prawnych sytuacja ta jest sprowadzana do sporu akademickiego.
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. nie ponosi odpowiedzialności za treści tematów i komentarzy umieszczanych na łamach FORUM DYSKUSYJNEGO. Dodanie tematu lub komentarza jest równoznaczne z akceptacją REGULAMINU FORUM DYSKUSYJNEGO (kliknij aby zapoznać się z regulaminem).
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.