ARCHIWALNY TEMAT FORUM

Tworzenie nowych akt osobowych

Jeżeli podpisuję kolejną umowę z pracownikiem zatrudnionym przed 01.01.2019 i kolejna umowa jest bez dnia przerwy w 2019 to tworzę tworzę nowe akta czy kontynuuję dotychczasowe dokładając część D?
Https://www.portalkadrowy.pl/temat-tygodnia/akta-osobowe-i-ewidencja-czasu-pracy-zmiany-od-1-stycznia-2019-r.-18136.html
Nie tworzysz nowych, dalej kontynuujesz.
https://forum.gofin.pl/1222094/dopasowanie-akt
Dziękuję. Skołował mnie artykuł z serwisukadrowego
Do komentarza 1 "Ell"nie prenumeruję portalu kadrowego i nie mogę odczytać linku który podałaś, czy mogłabyś wkleić treść. W innym przypadku, czy należy tworzyć nowe akta, gdy zawieramy bez dnia przerwy kolejną umowę o pracę. przykład: pracownik zatrudniony jest od 05.11.2017r i ma umowę trwającą do dnia 12.05.2019r, zawieram kolejną umowę od 13.05.br na czas nieokreślony. Myślę o dodaniu cz. drugiej B do akt osobowych i wpiąć tą umowę i wpinać następne dokumenty do tej wydzielonej części.
W aktualnym biuletynie nr 10 (484) z dnia 10.05.2019 jest Zakres nowych akt osobowych pracownika po zawarciu następnej umowy o pracę, z którego to artykułu wynika, że trzeba założyć nową teczkę chyba, że został złożony ZUS RIA.
AKTA OSOBOWE I EWIDENCJA CZASU PRACY – zmiany od 1 stycznia 2019 r.

AKTA OSOBOWE I EWIDENCJA CZASU PRACY – zmiany od 1 stycznia 2019 r.
Dodano : 31.12.2018

Od 1 stycznia 2019 r. zaczynają obowiązywać zmienione zasady prowadzenia i przechowywania dokumentacji pracowniczej. Istotne nowości dotyczą również sposobu prowadzenia ewidencji czasu pracy. Prześledźmy nowe reguły prowadzenia dokumentacji i zmiany wynikające z nowych przepisów.

Z dniem 1 stycznia 2019 r. wchodzi w życie rozporządzenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z 10 grudnia 2018 r. w sprawie dokumentacji pracowniczej (Dz.U. z 2018 r., poz. 2369), które zastępuje przepisy dotychczas określającego zasady prowadzenia dokumentacji pracowniczej rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 28 maja 1996 r. w sprawie zakresu prowadzenia przez pracodawców dokumentacji w sprawach związanych ze stosunkiem pracy oraz sposobu prowadzenia akt osobowych pracownika (tekst jedn.: Dz.U. z 2017 r., poz. 894).
Dokumentacja pracownicza – co obejmuje od 2019 r.?

Nowe przepisy ustalają następujący podział akt osobowych i dokumentacji w sprawach związanych ze stosunkiem pracy:

DOKUMENTACJA PRACOWNICZA (od 1 stycznia 2019 r.)

AKTA OSOBOWE / DOKUMENTACJA W SPRAWACH ZE STOSUNKU PRACY
Obejmuje następujące części: / Obejmuje następujące zbiory dokumentacji:

Część A = Oświadczenia lub dokumenty obejmujące etap ubiegania się o zatrudnienie / Dokumentacja dotycząca ewidencjonowania czasu pracy = Ewidencja czasu pracy, a także wnioski i zgody oraz dokumenty dołączane zgodnie z przepisami rozporządzenia do ewidencji czasu pracy

Część B = Oświadczenia lub dokumenty dotyczące nawiązania stosunku pracy i przebiegu zatrudnienia / Dokumentacja urlopowa = Dokumenty związane z ubieganiem się i korzystaniem z urlopu wypoczynkowego
Część C = Oświadczenia lub dokumenty dotyczące ustania zatrudnienia / Dokumentacja płacowa = Karta (lista) wypłaconego wynagrodzenia za pracę i innych świadczeń związanych z pracą oraz wniosek pracownika o wypłatę wynagrodzenia do rąk własnych

Część D =Dokumenty dotyczące ponoszenia przez pracownika odpowiedzialności porządkowej lub innego rodzaju odpowiedzialności, określonej przepisami odrębnymi / Ewidencje BHP = Karta ewidencji przydziału odzieży i obuwia roboczego oraz środków ochrony indywidualnej, a także dokumenty związane z wypłatą ekwiwalentu pieniężnego za używanie własnej odzieży i obuwia oraz ich pranie i konserwację

Pamiętaj:

1. Akta osobowe oraz dokumentacja w sprawach ze stosunkiem pracy musi być prowadzona odrębnie dla każdego pracownika.

2. Nie ma obowiązku zakładania odrębnych akt dla pracownika w razie zawarcia z nim dodatkowo drugiej (równoległej) umowy o pracę u tego samego pracodawcy.
3. W przypadku zawarcia kolejnego stosunku pracy z tym samym pracownikiem pracodawca powinien kontynuować prowadzenie dotychczasowych akt osobowych (o ile nie upłynął okres przechowywania dotychczasowych akt osobowych i nie zostały one zniszczone).

4. W razie następstwa prawnego (wynikającego np. z art. 231 kp albo przepisów odrębnych) dotychczasowy pracodawca przekazuje dokumentację pracowniczą do prowadzenia nowemu pracodawcy.

5. Dla osób, które nie są zatrudnione w ramach stosunku pracy, nie prowadzi się akt osobowych. Podobnie, jeśli pracownik oprócz umowy o pracę ma dodatkowo np. umowę zlecenia, nie powinniśmy przechowywać w aktach osobowych dokumentacji dotyczącej zlecenia.

6. Akta osobowe pracowników tymczasowych prowadzi agencja pracy tymczasowej.
Czy trzeba przekładać dokumenty, czyli jakie zasady stosujemy do dokumentacji zgromadzonej przed 1 stycznia 2019 r.

Nowe zasady prowadzenia dokumentacji pracowniczej dotyczą osób zatrudnianych począwszy od 1 stycznia 2019 r. Dokumentację pracowników zatrudnionych przed 1 stycznia 2019 r. też prowadzimy na nowych zasadach, jednak odnosi się to tylko do dokumentów zgromadzonych po 31 grudnia 2018 r. Szczegóły prezentuje tabela.

Dokumentacja pracowników zatrudnionych od 1 stycznia 2019 r.
Stosujemy „w pełni” nowe zasady, wynikające z rozporządzenia MRPiPS z 10 grudnia 2018 r. w sprawie dokumentacji pracowniczej
Dokumentacja pracowników zatrudnionych przed 1 stycznia 2019 r., których stosunek pracy trwa w dniu wejścia w życie nowych przepisów
1. Dokumentacja zgromadzona przed 2019 rokiem pozostaje „po staremu” (nie trzeba więc np. przekładać dokumentów zgromadzonych przed 2019 rokiem czy zakładać dla nich w części D). Pracodawcy mogą dostosować dokumentację w sprawach związanych ze stosunkiem pracy oraz akta osobowe pracowników, pozostających w dniu 1 stycznia 2019 r. w stosunku pracy, zgromadzone przed tym dniem, do zasad wynikających z § 2-6 nowego rozporządzenia.
2. Dokumentacja zgromadzona od 1 stycznia 2019 r. musi być prowadzona według nowych zasad (a więc np. dokumenty dotyczące nałożonej w styczniu 2019 r. kary porządkowej powinny zostać „wydzielone” do nowej części D akt osobowych).
Uwaga: Do zakresu karty ewidencji czasu pracy prowadzonej dla danego pracownika w dniu wejścia w życie nowego rozporządzenia stosuje się przepisy obowiązujące przed tym dniem. Do kolejnych ewidencji czasu pracy prowadzonych dla tego pracownika stosuje się przepisy nowego rozporządzenia.

Dokumentacja pracowników, których stosunek pracy ustał przed 1 stycznia 2019 r.
Nie trzeba niczego zmieniać w aktach byłych pracowników, tzn. których zatrudnienie ustało przed 1 stycznia 2019 r. Jednak w ciągu 12 miesięcy (do 31 grudnia 2019 r.) trzeba dostosować warunki przechowywania dotychczasowej dokumentacji w sprawach związanych ze stosunkiem pracy oraz akt osobowych pracowników do wymogów wynikających z § 8 nowego rozporządzenia.
4 nowości w prowadzeniu akt

Nowe rozporządzenie nie rewolucjonizuje dotychczasowego sposobu prowadzenia akt osobowych, choć przewiduje kilka ważnych nowości.

1. Wyodrębnienie części D

Po pierwsze, istotną zmianą jest dodanie czwartej części akt osobowych. Gromadzimy w niej odpisy zawiadomienia o nałożeniu kary oraz inne dokumenty związane z ponoszeniem odpowiedzialności porządkowej lub odpowiedzialności określonej w odrębnych przepisach, które przewidują zatarcie kary po upływie określonego czasu (np. dyscyplinarnej w przypadku osób zatrudnionych na podstawie mianowania),

2. Zmiana położenia niektórych dokumentów

W porównaniu do dotychczasowych przepisów, nowe rozporządzenie w sprawie dokumentacji pracowniczej przewiduje zmianę położenia części dokumentów w aktach osobowych.

Przede wszystkim, jak zostało wcześniej wspomniane, do nowej części D, zostały wydzielone dokumenty związane z odpowiedzialnością porządkową i dyscyplinarną.
Ponadto, dokumenty takie jak.:
• wniosek o ustalenie indywidualnego rozkładu czasu pracy,
• wniosek o stosowanie systemu skróconego tygodnia pracy,
• wniosek o stosowanie systemu pracy weekendowej,
• wniosek o stosowanie ruchomego rozkładu czasu pracy (art. 1401 § 1 kp),
• wniosek o stosowanie ruchomego rozkładu czasu pracy (art. 1401 § 2 kp),
• dokumenty związane ze stosowaniem systemu zadaniowego czasu pracy,
• wniosek o wolne z tytułu wychowywania dziecka w wieku do lat 14

które zazwyczaj były przez pracodawcę przechowywane (choć nie wynikało to precyzyjnie z przepisów) w części B akt osobowych, od 1 stycznia 2019 r. należy umieszczać w ramach dokumentacji dotyczącej ewidencjonowania czasu pracy.

Pamiętaj: Zmiana położenia dotyczy tylko dokumentów dostarczonych po 1 stycznia 2019 r. – nie musimy więc przenosić w inne miejsce dokumentów złożonych wcześniej.
3. Dołączanie skierowania na badania profilaktyczne


W porównaniu z poprzednim, nowe rozporządzenie w sprawie dokumentacji wskazuje wprost, że w aktach osobowych pracownika, oprócz orzeczeń lekarskich z badań profilaktycznych, powinny znaleźć się także i skierowania na takie badania (w części A – dotyczące badań wstępnych oraz aktualnych badań okresowych i kontrolnych z poprzedniego zakładu pracy, w części B – dotyczące badań wykonywanych w trakcie trwania stosunku pracy, a w części C – dotyczące badań po ustaniu stosunku pracy wykonywanych na wniosek pracownika). Już do tej pory w praktyce stosowano taki podział, ale nie wynikał on wprost z przepisów.
4. Nowy sposób numerowania


Nowością jest również możliwość tworzenia części (podzbiorów) dokumentów powiązanych ze sobą tematycznie w częściach A, B i C (np. świadectw pracy, orzeczeń z badań profilaktycznych). Przy czym w ramach takiego podzbioru każdy dokument ma być numerowany w ten sposób (np. B1, B2, B3) oraz umieszczany chronologicznie. W takim przypadku numerowanie oraz tworzenie wykazu oświadczeń lub dokumentów dotyczy każdej części.


Dokumenty znajdujące się w części D akt osobowych pracownika przechowuje się w częściach dotyczących danej kary, którym przyporządkowuje się odpowiednio numery D1 i kolejne. W związku z usunięciem z akt osobowych pracownika dokumentu dotyczącego nałożenia kary zmianie ulega numeracja oraz wykaz dokumentów dotyczących danej kary.
Dokumenty gromadzone w poszczególnych częściach akt

Część A
* oświadczenia lub dokumenty dotyczące danych osobowych, zgromadzone w związku z ubieganiem się o zatrudnienie
* skierowania na badania lekarskie i orzeczenia lekarskie dotyczące wstępnych, okresowych i kontrolnych badań lekarskich (art. 229 § 1 pkt 1, § 11 i 12 Kodeksu pracy)

Część B
* oświadczenia lub dokumenty dotyczące danych osobowych, gromadzone w związku z nawiązaniem stosunku pracy
* umowa o pracę, a jeżeli umowa nie została zawarta z zachowaniem formy pisemnej – potwierdzenie ustaleń co do stron umowy, rodzaju umowy oraz jej warunków (art. 29 § 2 Kodeksu pracy)
* zakres czynności (zakres obowiązków), jeżeli pracodawca dodatkowo w tej formie określił zadania pracownika wynikające z rodzaju pracy, określonego w umowie o pracę
* dokumenty dotyczące wykonywania przez pracownika pracy w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 19 grudnia 2008 r. o emeryturach pomostowych (Dz.U. z 2018 r. poz. 1924)
* potwierdzenie zapoznania się przez pracownika:
• z treścią regulaminu pracy (art. 1043 § 2 Kodeksu pracy) albo obwieszczenia (art. 150 § 7 Kodeksu pracy),
• z przepisami oraz zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy (art. 2374 § 3 Kodeksu pracy),
• z zakresem informacji objętych tajemnicą określoną w odrębnych przepisach dla danego rodzaju pracy, zajmowanego stanowiska lub pełnionej funkcji
* potwierdzenie poinformowania pracownika:
• o warunkach zatrudnienia (art. 29 § 3 i art. 291 § 2 Kodeksu pracy) oraz o zmianie warunków zatrudnienia (art. 29 § 32 i art. 291 § 4 Kodeksu pracy),
• o celu, zakresie oraz sposobie zastosowania monitoringu (art. 222 § 8 Kodeksu pracy),
• o ryzyku zawodowym, które wiąże się z wykonywaną pracą, oraz o zasadach ochrony przed zagrożeniami (art. 226 pkt 2 Kodeksu pracy)
* potwierdzenie otrzymania przez pracownika młodocianego oraz jego przedstawiciela ustawowego informacji o ryzyku zawodowym, które wiąże się z pracą wykonywaną przez młodocianego oraz o zasadach ochrony przed zagrożeniami (art. 201 § 3 Kodeksu pracy)
* dokumenty potwierdzające ukończenie wymaganego szkolenia w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy
* oświadczenia dotyczące wypowiedzenia warunków pracy lub płacy lub zmiany tych warunków w innym trybie
* dokumenty dotyczące powierzenia pracownikowi mienia z obowiązkiem zwrotu albo do wyliczenia się, dokumenty dotyczące przyjęcia przez pracownika wspólnej odpowiedzialności materialnej za mienie powierzone łącznie z obowiązkiem wyliczenia się (art. 124 i 125 Kodeksu pracy)
* dokumenty związane z podnoszeniem kwalifikacji zawodowych przez pracownika lub związane ze zdobywaniem lub uzupełnianiem wiedzy i umiejętności na zasadach innych niż dotyczące podnoszenia kwalifikacji zawodowych
* dokumenty związane z przyznaniem pracownikowi nagrody lub wyróżnienia (art. 105 Kodeksu pracy)
* dokumenty związane z ubieganiem się i korzystaniem przez pracownika z urlopu macierzyńskiego, urlopu na warunkach urlopu macierzyńskiego, urlopu rodzicielskiego, urlopu ojcowskiego lub urlopu wychowawczego
* dokumenty związane z łączeniem korzystania z urlopu rodzicielskiego z wykonywaniem pracy u pracodawcy udzielającego tego urlopu (art. 1821e Kodeksu pracy)
* dokumenty związane z obniżeniem wymiaru czasu pracy, w przypadku pracownika uprawnionego do urlopu wychowawczego (art. 1867 Kodeksu pracy)
* oświadczenie pracownika będącego rodzicem lub opiekunem dziecka o zamiarze lub o braku zamiaru korzystania z uprawnień związanych z rodzicielstwem (art. 1891 Kodeksu pracy)
* dokumenty związane z udzielaniem urlopu bezpłatnego (art. 174 i 1741 Kodeksu pracy)
* skierowania na badania lekarskie i orzeczenia lekarskie dotyczące:
• wstępnych badań lekarskich (art. 229 § 1 pkt 2 Kodeksu pracy),
• okresowych i kontrolnych badań lekarskich (art. 229 § 2, 3 i 5 Kodeksu pracy)
* umowa o zakazie konkurencji, jeżeli strony zawarły taką umowę w okresie pozostawania w stosunku pracy (art. 1011 § 1 Kodeksu pracy),
* wniosek pracownika o poinformowanie właściwego okręgowego inspektora pracy o zatrudnianiu pracowników pracujących w nocy oraz kopię informacji w tej sprawie skierowanej do właściwego inspektora pracy (art. 1517 § 6 Kodeksu pracy)
* dokumenty związane ze współdziałaniem pracodawcy z reprezentującą pracownika zakładową organizacją związkową lub innymi podmiotami w sprawach ze stosunku pracy wymagających takiego współdziałania
* dokumenty dotyczące wykonywania pracy w formie telepracy

Część C
* oświadczenia związane z rozwiązaniem umowy o pracę
* wnioski dotyczące wydania, sprostowania lub uzupełnienia świadectwa pracy
* dokumenty dotyczące niewypłacenia pracownikowi ekwiwalentu pieniężnego za urlop wypoczynkowy (art. 171 § 3 Kodeksu pracy)
* kopia wydanego świadectwa pracy
* potwierdzenie dokonania czynności związanych z zajęciem wynagrodzenia za pracę w związku z prowadzonym postępowaniem egzekucyjnym
* umowa o zakazie konkurencji po ustaniu stosunku pracy, jeżeli strony zawarły taką umowę (art. 1012 § 1 Kodeksu pracy)
* skierowania na badania lekarskie i orzeczenia lekarskie związane z okresowymi badaniami lekarskimi w związku z wykonywaniem pracy w warunkach narażenia na działanie substancji i czynników rakotwórczych lub pyłów zwłókniających (art. 229 § 5 pkt 2 Kodeksu pracy)

Część D
* odpis zawiadomienia o ukaraniu
* inne dokumenty związane z ponoszeniem przez pracownika odpowiedzialności porządkowej lub odpowiedzialności określonej w odrębnych przepisach, które przewidują zatarcie kary po upływie określonego czasu

Ewidencja czasu pracy – szerszy zakres karty i dołączanych dokumentów

Zamiast jedynie indywidualnych kart ewidencji czasu pracy nowe rozporządzenie w sprawie dokumentacji pracowniczej zakłada gromadzenie pokaźnego zbioru dokumentów. W samej karcie ewidencji należy wskazywać m.in. nie tylko liczbę godzin pracy, ale też godzinę rozpoczęcia i kończenia pracy.
Dotychczas w karcie ewidencji czasu pracy pracodawca zobowiązany był wskazać tylko liczbę godzin pracy w poszczególnych dobach. Natomiast nowe rozporządzenie w sprawie dokumentacji pracowniczej zakłada obowiązek odnotowywania także m.in. godzin rozpoczynania i kończenia pracy.

Przykład
Konkretne godziny pracy w ewidencji

Do 31 grudnia 2018 r. wystarczyło podać liczbę godzin pracy w ciągu doby, np. „8” lub „8 + 2 godziny nadliczbowe dobowe 50%”. Od 1 stycznia 2019 r. taki sposób ewidencjonowania godzin jest już niewystarczający. W ewidencji należy wykazać przedział czasowy pracy, czyli godzinę rozpoczęcia i zakończenia pracy, np. „8.00–16.00” lub „8.00–18.00, w tym 2 godziny nadliczbowe dobowe 50%”.
Od 1 stycznia 2019 r. w karcie ewidencji trzeba podać również przedział czasowy dyżuru (analogicznie jak w przypadku godzin pracy) i wskazać, czy był to dyżur domowy czy w miejscu pracy. Ważną nowością jest też obowiązek określenia w karcie ewidencji rodzaju dnia wolnego udzielanego pracownikowi

Przykład
Oznaczanie rodzaju dnia wolnego

Do 31 grudnia 2018 r. wystarczyło oznaczyć dzień rozkładowo wolny, bez podawania jego rodzaju, np. „W”. Od 1 stycznia 2019 r. trzeba rozróżnić rodzaj dnia wolnego, np. „W5” – dzień wolny z tytułu przeciętnie 5-dniowego tygodnia pracy (wolna sobota), WN – dzień wolny z tytułu niedzieli, WŚ – dzień wolny z tytułu święta, WR – dodatkowy dzień rozkładowo wolny, np. rekompensujący wydłużony dobowy wymiar w innym dniu w systemie równoważnym.
Zakres dokumentacji czasu pracy od 2019 r.

Karta ewidencji czasu pracy

Zgodnie z rozporządzeniem w sprawie dokumentacji pracowniczej – powinna zawierać informacje o:
• liczbie przepracowanych godzin oraz godzinie rozpoczęcia i zakończenia pracy,
• liczbie godzin przepracowanych w porze nocnej,
• liczbie godzin nadliczbowych,
• dniach wolnych od pracy, z oznaczeniem tytułu ich udzielenia,
• liczbie godzin dyżuru oraz godzinie rozpoczęcia i zakończenia dyżuru, ze wskazaniem miejsca jego pełnienia,
• rodzaju i wymiarze zwolnień od pracy,
• rodzaju i wymiarze innych usprawiedliwionych nieobecności w pracy,
• wymiarze nieusprawiedliwionych nieobecności w pracy,
• czasie pracy pracownika młodocianego przy pracach wzbronionych młodocianym, których wykonywanie jest dozwolone w celu odbycia przez nich przygotowania zawodowego.
Uwaga: Do zakresu karty ewidencji czasu pracy prowadzonej dla danego pracownika w dniu wejścia w życie nowego rozporządzenia stosuje się przepisy obowiązujące przed 1 stycznia 2019 r. Do kolejnych ewidencji czasu pracy prowadzonych dla tego pracownika należy stosować już przepisy nowego rozporządzenia.

Dokumenty dołączane do ewidencji
Wnioski dotyczące:
• udzielenia zwolnienia od pracy w celu załatwienia spraw osobistych,
• ubiegania się i korzystania ze zwolnienia od pracy w przypadku wychowywania przynajmniej jednego dziecka w wieku do 14 lat (art. 188 Kodeksu pracy),
• ustalenia indywidualnego rozkładu czasu pracy, w ramach systemu czasu pracy, którym pracownik jest objęty (art. 142 Kodeksu pracy),
• stosowania systemu skróconego tygodnia pracy (art. 143 Kodeksu pracy),
• stosowania systemu czasu pracy, w którym praca jest świadczona wyłącznie w piątki, soboty, niedziele i święta (art. 144 Kodeksu pracy),
• stosowania rozkładu czasu pracy przewidującego różne godziny rozpoczynania pracy w dniach, które zgodnie z tym rozkładem są dla pracownika dniami pracy (art. 1401 § 1 Kodeksu pracy),
• stosowania rozkładu czasu pracy przewidującego przedział czasu, w którym pracownik decyduje o godzinie rozpoczęcia pracy w dniu, który zgodnie z tym rozkładem jest dla pracownika dniem pracy (art. 1401 § 2 Kodeksu pracy)

Dokumenty związane:
• ze stosowaniem systemu zadaniowego czasu pracy (art. 140 Kodeksu pracy),
• z uzgodnieniem z pracownikiem terminu udzielenia innego dnia wolnego od pracy w zamian za wykonywanie pracy w dniu wolnym od pracy z tytułu przeciętnie pięciodniowego tygodnia pracy (art. 1513 Kodeksu pracy),
• z wykonywaniem pracy w godzinach nadliczbowych lub pozostawaniem poza normalnymi godzinami pracy w gotowości do wykonywania pracy
Zgody:
• pracownika opiekującego się dzieckiem do ukończenia przez nie 4 roku życia na wykonywanie pracy w systemach czasu pracy przewidujących przedłużenie dobowego wymiaru czasu pracy powyżej 8 godzin, na zatrudnianie w godzinach nadliczbowych, w porze nocnej, w systemie przerywanego czasu pracy i delegowanie poza stałe miejsce pracy (art. 148 pkt 3 i art. 178 § 2 Kodeksu pracy),
• pracownicy w ciąży na delegowanie poza stałe miejsce pracy i zatrudnianie w systemie przerywanego czasu pracy (art. 178 § 1 Kodeksu pracy)
Jak zabezpieczać dokumentację papierową i elektroniczną?

Pracodawca zobowiązany jest zapewnić odpowiednie warunki zabezpieczające dokumentację pracowniczą prowadzoną i przechowywaną w postaci papierowej przed zniszczeniem, uszkodzeniem lub utratą i dostępem osób nieupoważnionych, w szczególności przez zapewnienie w pomieszczeniu, w którym przechowywana jest dokumentacja pracownicza, odpowiedniej wilgotności, temperatury i zabezpieczenie tego pomieszczenia przed dostępem osób nieupoważnionych.

Szczególne wymagania dotyczą prowadzenia i przechowywania dokumentacji elektronicznej. Zgodnie z nowym rozporządzeniem w sprawie dokumentacji pracowniczej, pracodawca musi przechowywać dokumentację elektroniczną w warunkach zapewniających:
• zabezpieczenie jej przed uszkodzeniem lub utratą,
• integralność treści dokumentacji i metadanych polegającą na zabezpieczeniu przed wprowadzaniem zmian, z wyjątkiem zmian wprowadzanych w ramach ustalonych i udokumentowanych procedur (np. dodawanie dokumentów do istniejących już akt osobowych, takich jak np. kolejny aneks do umowy o pracę, orzeczenie lekarskie z badań),
• stały dostęp do dokumentacji dla osób uprawnionych (czyli upoważnionego pracownika oraz pracownika, którego akta dotyczą),
• identyfikację osoby dokonującej wpisu i dokumentowanie dokonywanych przez te osoby zmian w dokumentacji i metadanych,
• skuteczne wyszukiwanie dokumentacji na podstawie metadanych,
• wydawanie, w tym przez eksport, w postaci elektronicznej dokumentacji albo części dokumentacji w formacie, w którym jest ona przetwarzana,
• funkcjonalność wydruku.
To pracodawca ustala, w jaki sposób zabezpieczy dokumentację elektroniczną – opierając się na wymogach z rozporządzenia. Rozporządzenie wymaga w tym zakresie stosowania metod i środków ochrony dokumentacji, których skuteczność w czasie ich zastosowania jest powszechnie uznawana. Jeśli elektroniczne akta są przechowywane na twardym dysku powinny więc być co najmniej zahasłowane (a najlepiej stosować jeszcze lepsze zabezpieczenia). Są też inne sposoby zabezpieczenia, np. dyski szyfrowane.

koniec
Dziękuję.
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. nie ponosi odpowiedzialności za treści tematów i komentarzy umieszczanych na łamach FORUM DYSKUSYJNEGO. Dodanie tematu lub komentarza jest równoznaczne z akceptacją REGULAMINU FORUM DYSKUSYJNEGO (kliknij aby zapoznać się z regulaminem).
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.