30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin złożenia do US zeznań za 2024 r.: PIT-28, PIT-28S, PIT-36, PIT-36S, PIT-36L, PIT-36LS, PIT-37, PIT-38, PIT-39 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin złożenia do US deklaracji DSF-1 za 2024 r. 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin złożenia do US informacji PIT-RB, PIT-RBS, PIT-CSR i PIT-CSRS za 2024 r. 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin złożenia do US informacji PIT-DZ za 2024 r. 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin przekazania Szefowi KAS sprawozdania finansowego za 2024 r. przez podatnika prowadzącego księgi rachunkowe Do 30 kwietnia 2025 r. podatnicy PIT powinni przekazać sprawozdanie finansowe za 2024 r. do Szefa KAS (czytaj więcej)

ARCHIWALNY TEMAT FORUM

Pieczęć pod względem merytorycznym i rachunkowym

Pod względem rachunkowym i formalnym sprawdza i potwierdza księgowość??
Pod względem merytorycznym handlowiec czy Prezes ??

Czy każda faktura musi być opisana i kto dokonuje takiego zakupu, co jeśli go nie ma???

Czy Prezes powinna zatwierdzać faktury?
U mnie jest tak:

mam pieczątkę "sprawdzono" i przybijam ją na odwrocie f-ry i tam:
Spr. pod wzgl. merytorycznym --- podpisuje osoba zamawiająca towar/usługę
Spr. pod wzgl. rachunkowym i formalnym ---- podpisuję ja - księgowa
Zatwierdzono do wypłaty --- podpisuje wspólnik - właściciel (sp. jawna)

Dekretuję na awersie f-ry i tam --- wpisuję konta, wartości, natomiast pod tabelką z dekretacją ---- wpisuję okres np. 08.2017 i podpisuję.

Co do PK - drukuję z programu i nie podpisuję - mam rewizora GT. PK ma nadruk nazwy firmy i nazwy programu FK i uważam, że nie ma potrzeby ich podpisywać. PK jest jednocześnie dekretem.
Ja tez mam Rewizora. Czy wydrukowanie PK nie wystarczy, czy nadal potrzebna jest dekretacja na awersie???
Wg mnie PK - dowód księgowy to przecież dekret wydrukowany + "dokument źródłowy" tutaj wpisuję np. "DRA 08.2017", potem rodzaj dowodu - polecenie księgowania, potem "opis" to wpisuję " składki na ubezp. społ. zdrow. i FP, FGSP", potem tabelka z dekretacją....
Mariaem wyjaśnij mi jeszcze proszę sprawę z chronologią. Czy chronologię wyznacza data dekretacji czy data operacji.

U nas jest tak Rewizor

Data dekretacji = data wpływu z pieczątki
data dokumentu = data wystawienia faktury
data operacji = data sprzedaży

Księgujemy na bieżąco i bardzo często jest tak, że faktura z data sprzedaży np.03.08 wpływa do nas na 30,08sierpnia i z taką data jest zadekretowana
i teraz tak, jeżeli patrzę w dziennik księgowań to patrząc po dacie dekretacji w dacie operacji nie
będzie chronologii. Według czego powinien być wczytany dziennik księgowań. Jak powinno poprawnie wprowadzać się dokumeny so sytemu. A co z fakturami, które dostajemy w następnym miesiącu przed zamknięciem miesiąca i jak te po zamknięciu a dotyczące poprzedniego???
Stosuję taką zasadę, że data dekretacji = data operacji = data sprzedaży

Data dekretacji = data operacji, zdarzenia, sprzedaży
data dokumentu = data wystawienia faktury
data operacji = data sprzedaży
Czyli nie księgujesz na bieżąco, tylko zbierasz dokumenty, układasz według daty sprzedaży i dopiero dekretujesz?
Księguję na bieżąco np. dokumenty z 08 i z 09 na zmianę, jak leci, jak wpływają. Przed zamknięciem m-ca - stosuję opcję "Kontroluj numerację" i rewizor układa mi dokumenty chronologicznie - wg daty dekretacji.
Ok, rozumiem. data dekretacji w sysytemie = dacie sprzedazy z faktury= dacie operacji z systemu. Do systemu wprowadzasz na bieżąco i na koniec miesiąca kontrola numeracji i dopiero drukujesz dekretki.

Wtedy patrząc na dziennik księgowań data dekretacji =dacie operacji.

Kiedy dokonujesz księgowania z bufora do dziennika zapisów. Przy zamknięciu miesiąca?

Czy nadajesz fakturom numer z dziennika księgowań?
Kiedy dokonujesz księgowania z bufora do dziennika zapisów. Przy zamknięciu miesiąca?

---- tak powinno być, ale na tę chwilę zaksięgowany mam tylko 01 i 02/2017; muszę pozostałe m-ce też zaks.

Czy nadajesz fakturom numer z dziennika księgowań?

---- nie, dokumenty maja numery z ewidencji - ksiąg pomocniczych, np.
PK-1
PK-2
itd.

RKS-1
RKS-2
itd.

BAN-1
BAN-2
itd.
Dzięki Mariaem, już mi się pewne rzeczy wyjaśniły. Im dłużej czytam uor, tym mam więcej wątpliwości i pytań.

Art. 13. 1. Księgi rachunkowe obejmują zbiory zapisów księgowych, obrotów
(sum zapisów) i sald, które tworzą:
1) dziennik; to już jasne (czy masz jeden dziennik, czy stosujesz cząstkowe-nie widziałam ich w rewizorze)
2) księgę główną; ????może zabrzmi to niefachowo, ale jak ją zwizualizować, jakiś wydruk
3) księgi pomocnicze; wpomniałaś już o nich, czy masz na myśli poszczególne rejestry księgowe, u mnie jest np. import, wnt, koszty, banki, itp
4) zestawienia: obrotów i sald kont księgi głównej oraz sald kont ksiąg
pomocniczych; Rozumiem, że trzeba zrobić ZSO tam jest wybór rejestrów, więc pomocnicze mam załatwione ale znowu ta księga główna ???
5) wykaz składników aktywów i pasywów (inwentarz) ???
1/ jeden, na koniec roku drukuję, a ostatnio zapisuje w pdf-ie tylko
2/ księga główna to wg mnie dziennik po prostu, albo księgi pomocnicze "ciurkiem" z danego okresu.
3/ dokładnie tak
4/ tutaj możesz wybierać czy konta syntetyczne czy analityczne czy konkretnie - analityczne do konkretnego poziomu
5/ tak - inwentarz przy przech. z kpir na kh, natomiast potem rolę te przejmuje ZSO

z netu:

Wykaz składników aktywów i pasywów (inwentarz), potwierdzony ich inwentaryzacją, sporządzają jednostki, które uprzednio nie prowadziły ksiąg rachunkowych w sposób określony ustawą. W pozostałych jednostkach rolę inwentarza spełnia zestawienie obrotów i sald kont księgi głównej oraz zestawienia sald kont ksiąg pomocniczych sporządzone na dzień zamknięcia ksiąg rachunkowych.
Dziękuję bardzo za wyjaśnienia i za cierpliwość. Już Cię dzisiaj nie będę więcej męczyć i dam Ci popracować :) Pozdrawiam
Pozdrawiam również ;-)
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. nie ponosi odpowiedzialności za treści tematów i komentarzy umieszczanych na łamach FORUM DYSKUSYJNEGO. Dodanie tematu lub komentarza jest równoznaczne z akceptacją REGULAMINU FORUM DYSKUSYJNEGO (kliknij aby zapoznać się z regulaminem).
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.