Amortyzacja budynku baaardzo proszę

Budynek pod wynajem amortyzacja bardzo proszę [1364315]
*karolina111 | 2021-09-10 11:30:39 | 83.***.***.205
Budynek jeszcze nie zupełnie wykończony /nie wszystkie lokale są wykończone/, ale już zaczął się wynajem.

1. Kiedy rozpocząć amortyzację? Do tego miesiąca były jeszcze dosyć duże koszty, ale teraz będzie przerwa. Może za jakiś czas będzie kończona reszta lokali. Czekać aż wszystko będzie ukończone? Została tylko wykończeniówka, takie prace typu posadzki, malowanie ścian.

2. Pierwotnie miał być to budynek mieszkalny i faktury były na osobę fizyczną. Potem zmieniono przeznaczenie budynku na wynajem pod działalność.

Czy można ująć do amortyzacji koszty poniesione przed podjęciem decyzji o zmianie przeznaczenia, czyli faktury wystawione na osobę fizyczną?
Wartość do amortyzacji bierzesz również faktury przed podjęciem decyzji ze to na DG . A co do rozpoczęcia amortyzacji czy budynek jest już odebrany przez nadzór budowlany zdatny do użytku. jeżeli tak można amortyzować , całą reszta po przyjęciu na ŚT jako modernizacja będzie zwiększać wartość ŚT
Serdecznie dziękuję

A czy modernizacja będzie zależała od kwoty jednorazowej kosztów?

Np. położą płytki za 5000, to będzie zwykły koszt bo kwota do 10 0000, czy modernizacja?
I jeszcze jedno, czy można odliczyć vat od faktur prywatnych sprzed decyzji i zmianie przeznaczenia?
Teraz już pewnie w drodze korekty, kilka miesięcy już od zmiany minęło.

Problem jeszcze w tym, że oficjalnie to nie wiadomo kiedy będzie decyzja urzędowa o zmianie z mieszkalnego na usługowy. Ale czytałam że liczy się faktycznie przeznaczenie i użytkowanie żeby odliczać vat i dawać w koszty amortyzację. Czy rzeczywiście tak jest?
Co do faktur prywatnych chyba raczej brak możliwości nie zawierają NIP ( ale pewności nie mam ) wszystko będzie modernizacją bo remont wtedy kiedy dany lokal był używany i go remontujemy a to nowy budynek wiec wszytko co trwale z budynkiem związane to modernizacja ( modernizacja to suma kosztów w danym roku powyżej 10 tys nie każdej osobnej faktury )
Oj faktycznie, zapomniałam że to suma faktur. To będzie problem z ciągłym przeliczaniem na nowo wartości środka trwałego :(.

A czy budynek powinien był być wprowadzony od razu po odbiorze, czy można było poczekać aż grubsze roboty wykończeniowe zostaną ukończone? Tym bardziej że dopiero od września wynajęto pierwszy lokal.
Jak jeszcze nie zakończone prace można oddać później
O to chociaż tyle dobrze.

A czy mogę jeszcze prosić o radę w sprawie tej decycji?

Problem jeszcze w tym, że oficjalnie to nie wiadomo kiedy będzie decyzja urzędowa o zmianie z mieszkalnego na usługowy. Ale czytałam że liczy się faktycznie przeznaczenie i użytkowanie żeby odliczać vat i dawać w koszty amortyzację. Czy rzeczywiście tak jest?
Czy jest to budynek mieszkalny czy nie nie zależy od decyzji ale od tego jaki procent użytkowany jest na cele mieszkalne a jaki na inne jak powyżej 50% budynek służy działalności gospodarczej na cele inne niż mieszkalne jest to budynek usługowy wg PKOB ( uwaga najem na cele mieszkalne to powierzchnia mieszkalna ) Ja na razie bym zbierała faktury odliczała na bieżąco VAT, a do końca roku wprowadziła na ŚT ( może już będzie decyzja )
Serdecznie dziękuję za pomoc :)

Trochę mi się rozjaśniło w głowie :)
+ Dodaj komentarz
Uwaga: Zgodnie z § 2 pkt 2 Regulaminu Forum Dyskusyjnego GOFIN dodając wypowiedzi na łamach Serwisu Forum.Gofin.pl, Użytkownik potwierdza, że zapoznał się z Regulaminem tego Serwisu oraz akceptuje jego postanowienia.
* Przepisz kod z obrazka:
Captcha
* - pole obowiązkowe
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. nie ponosi odpowiedzialności za treści tematów i komentarzy umieszczanych na łamach FORUM DYSKUSYJNEGO. Dodanie tematu lub komentarza jest równoznaczne z akceptacją REGULAMINU FORUM DYSKUSYJNEGO (kliknij aby zapoznać się z regulaminem).
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • zapewnienia prawidłowego działania serwisów (utrzymania sesji),

  • analizy statystyk ruchu i reklam w serwisach,

  • zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych.

Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc, Gemius S.A.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda

    Aby móc wyświetlać spersonalizowane reklamy dopasowane do Pani/Pana zainteresowań w związku z odwiedzaniem niniejszego serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych. Udzielenie takiej zgody jest całkowicie dobrowolne (nie ma obowiązku jej udzielenia).

Zgoda

W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na przetwarzanie Pani/Pana danych osobowych w związku z możliwością wyświetlenia reklam dopasowanych do Pani/Pana zainteresowań poprzez kliknięcie w przycisk „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody.